Pécs, belváros – Színház tér
2022. május 27., péntek és május 28., szombat
A Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg a Pécsi Nemzeti Színház Színes Város Színes Színház programsorozata Pécsett 2022. május 27-én, pénteken és május 28-án, szombaton, melynek során Victor Vasarelyre, városuk híres szülöttére emlékeznek.
Vásárhelyi Győző Pécsett született 1906-ban, és bár már 1908-ban elköltözött családja a városból, Vasarely mégis fontosnak tartotta szülővárosát. Bizonyítja ezt az is, hogy 1968-ban 42 szeriográfiát (szitanyomatot) adományozott a pécsi múzeumnak, ami igen gyümölcsöző lehetőségeket nyújtott Pécs városának. Egy évvel később nagy érdeklődést kiváltó kiállítást rendeztek műveiből, és néhány év múlva, 1976-ban a város átadta Vasarely szülőházát, ahol múzeumot alapítottak. Vasarely maga állította össze a gyűjtemény egy részét 150 alkotásból, figyelve arra, hogy munkásságának teljes képét lefedje a válogatás, mely szeriográfiákat, festményeket, plasztikákat, multiplikákat és falikárpitokat is magába foglalt, valamint néhány kortársa alkotásait saját gyűjteményéből.
Azóta Pécs arculatának egyik legfontosabb pillérévé vált a Vasarely örökségen alapuló tradíció. Vasarely ugyan az Op-Art egyik legfontosabb alkotója, művei sikereket arattak a reklámiparban, a divatban és a populáris kultúrában is. Az építészettel kapcsolatos programját Színes város című, a Gondolat Kiadónál 1983-ban, megjelent könyvében fejtette ki.
Az op-art legkiemelkedőbb képviselőjének művészete már a kezdetektől összekapcsolódott az építészettel, Le Corbusier és a Bauhaus mozgalom volt rá nagy hatással.
Le Corbusier-t lángelmének tartotta, indokként így fogalmazott már 1954-ben.
“Életművének hatása beláthatatlan, mert az egyénen túlmutatva a közösséghez szól. A Napsugaras Város többet ér, mint egy katedrális.”
A Bauhaus mozgalomnak tagja volt már a húszas-harmincas években is Bortnyik Sándor MŰHELY iskolájának növendékeként. Évtizedek során alakította ki gondolatait építészet és képzőművészet közös lehetőségeiről a huszadik században:
“Miért ragaszkodom a szögletes plasztikai egységhez? Mert a négyszög az építészet legjellemzőbb eleme. Ha négyszöget mondok, azzal négyzetlapot vagy előre gyártott fallapot is mondok, vagyis kijelenthetem a következő tételt: ha lehet esztétikailag semleges, középszerű, és csúf épületelemeket gyártani (márpedig a világ valamennyi olcsó épülete ezt bizonyítja), nyilván lehet érdekeset és szépet is gyártani. A falburkolás hagyományos technikája (üveg és műanyag) minden építőanyagot megadnak ahhoz, ami a lakósejtek külső és belső kialakításához szükséges. A város organikus szövete ilyen sejtekből áll. Ruházzuk föl ezeket az építőanyagokat érzékletes tulajdonságokkal, és tökéletes szintézist kapunk: az épület alapegysége egybeesik azzal az esztétikai egységgel, amely sajátlagos és nem pótlólagos plaszticitást biztosít számára.”
A Phillipe Dana és Pierre Vasarely, a művész unokája által írt Vasarely vadregényes évszázada című könyv bemutatóján találkozhatnak Victor Vasarely dédunokájával, Ugo Vasarelyvel. A könyvből nemcsak Vasarely életét ismerhetjük meg az ismeretlenségtől a világhírig, de a huszadik század közepi párizsi művészvilág lüktetésébe is betekintést nyerhetünk.
A Színes Város Színes Színház programsorozat a színes város koncepcióját igyekszik megjeleníteni már címválasztásával is. Vasarely munkásságát és a művészetekre tett hatását mutatja be a Pécsi Nemzeti Színház május 27-én és 28-án tartandó programokkal. Üvegkiállítás, szitázás, múzeumpedagógiai foglalkozás, színház, Op-Art tematikájú divatbemutató és DJ show, fényfestés, könyvbemutató és balett is segít bemutatni Vasarely alakját, művészetét és mai napig tartó népszerűségét. pénteken és szombaton, nem csak pécsieknek.
A részletes programot a Pécsi Nemzeti Színház oldalán tekinthetik meg: https://www.pnsz.hu/hirek/vasarely-fesztival/2022-05-19/1318