A Fiatalok a Nemzetért Alapítvány feladataként jelöli meg, hogy a nemzeti önazonosságot megőrizze, megerősítse a magyar történelem eseményeinek és kiemelkedő szereplőinek népszerűsítse révén. Hazafias tevékenységüket fiatalok körében többek között tanulmányi-, népdal- és szavalóversenyekkel, közösségépítéssel, pályázatokkal, kulturális, ismeretterjesztő előadásokkal, ifjúságkutatásokkal és iskolai vándorkiállításokkal valósítják meg. A csodálatos Kárpát-medence című fotópályázatuk beérkezett fotóiból iskolai vándorkiállítást hoztak létre, melyet a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósítanak meg. A vándorkiállításról dr. Kovács Márton Áronnal, a Fiatalok a Nemzetért Alapítvány ügyvezetőjével beszéltünk.
Nagyon sokféle tevékenységet vállaltak, milyen eredményeket várnak projektjeiktől?
A Fiatalok a Nemzetért Alapítványt hazaszeretet által vezérelt lelkes fiatalok hozták létre. Szívügyünk a kulturális, történelmi hagyományok ápolása, az őseink emlékének a megőrzése, a tudományos és kulturális élet gazdagítása, és az ehhez kapcsolódó rendezvények szervezése. A csodálatos Kárpát-medence című vándorkiállítás is beleillik ebbe a profilba, ugyanis szeretnénk átadni a fiataloknak többek között azokat az ismereteket, amelyekből ők is úgy érezhetik, hogy igazán büszkék lehetnek a magyarságukra. A vándorkiállítás esetén ez a büszkeség a szép tájaink, a történelmi, kulturális és épített örökségünknek a felfedezése által valósulhat meg. Azt is várjuk tehát a tárlattól, hogy a fiatalok jobban megismerjék a Kárpát-medence természeti szépségeit, magyar vonatkozású nevezetességeit, és motiváljuk őket, hogy ha van lehetőségük, látogassák meg ezeket.
Milyen formában jelenik meg a vándorkiállítás az iskolákban?
A vándorkiállítás úgynevezett roll-upokon jelenik meg. Összesen 19 roll-upot viszünk el minden intézménybe, a 19-ből 17 egy-egy tájegységet jelenít meg, öt-öt szép fotóval, összesen 85 képpel, amelyeket mi válogattunk egy korábbi fotópályázatunk alkotásai közül, vagy akár személy szerint mi készítettünk, és egy-egy rövid leírás egészíti ki a képeket az adott tájegységről. Azt látjuk, hogy napjainkban, főleg a fiatalok, nem olvasnak el hosszabb szövegeket, inkább a vizuális tartalmak fogják meg őket, ezért is főleg a képeken keresztül törekszünk az adott tájegység bemutatására.
Tartanak-e előadást a kiállítás kihelyezésekor?
A kiállítást úgy találtuk ki, hogy mindenféle magyarázat, előadás nélkül is teljes egész, érthető és informatív legyen mindenki számára. Ennek ellenére arra is volt már példa több intézmény esetében, hogy ünnepélyes megnyitót szerveztek a kiállításra. Így volt ez például a kiállításunk első állomásán, Hajdúdorogon is, ahol a Szent Bazil Görögkatolikus Gimnázium nagyon szép megnyitót szervezett a kiállítás felállításakor vagy épp Pécsett, A Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumában, ahol alapítványunk egyik segítője mondott beszédet, aki az intézménybe jár. Azt is örömmel látjuk, hogy a tanárok gyakran beleszövik a tanórák anyagába a kiállítás megtekintését, akár egy földrajz vagy történelem óra keretében megnézik a kiállítást és a tanár kiegészíti a saját mondanivalójával az ott látható, olvasható dolgokat, de olyannal is találkoztunk már, hogy egy kvízt készítettek a pedagógusok, és ilyen módon tesztelték, hogy a diákoknak mennyire sikerült a kiállítás elemein olvasható ismereteket elsajátítaniuk.
Milyen visszajelzéseket kapnak a diákoktól és a pedagógusoktól a kiállítás kapcsán?
Egyöntetűen pozitív visszajelzéseket kapunk. Szinte minden iskola kapcsolattartójával azzal válunk el, hogy ha lesz hasonló kiállításunk, mindenképp keressük őket. Olyanra is volt már nem egy példa, hogy az intézményvezető elhívta a helyi sajtót, és készítettek velünk interjút erről a projektünkről, és az is nagyon pozitív, amikor megkeresnek minket iskolák szomszéd településekről azzal a kéréssel, hogy vigyük el hozzájuk is A csodálatos Kárpát-medence című vándorkiállításunkat. Persze igyekszünk a legtöbb esetben igent mondani. Figyelembe véve azt, hogy már előre megvan a menetrendünk, hogy mely iskolákba visszük el a kiállítást.
Mi alapján és melyik iskolákat választották ki az első körben?
A pályázatban azt vállaltuk, hogy minden vármegyében legalább egy intézménybe elvisszük a kiállítást. Ezt teljes mértékben meg is valósítjuk, harminc helyszínt vállaltunk, de úgy látjuk, hogy ez akár több is lehet. Elsősorban az idő korlátoz minket, ugyanis egy helyszínen egy hetet van jelen a vándorkiállítás, és az iskolai szüneteket figyelembe véve harminc egynéhány hét áll rendelkezésünkre. Úgy gondoltuk, hogy harmincat biztosan meg tudunk valósítani, de bízunk benne, hogy többet is sikerülni fog. Ami a kiválasztás módját illeti, kapcsolatban vagyunk többek között korábbi tanulmányi versenyeink, vagy jelenleg is futó tanulmányi versenyeink okán elég sok tanulmányi intézménnyel, sok iskolát mi kerestünk meg a vándorkiállítással a korábban kialakított jó kapcsolatra tekintettel, illetve az is előfordult, ahogy említettem korábban, hogy minket kerestek meg az adott intézmények, hogy elvinnénk-e hozzájuk a kiállítást. Egyébként a jelenlegi helyszínünk, az esztergomi Szent Erzsébet Gimnázium is így került kiválasztásra, náluk szervezünk egy előadást, és ennek kapcsán felajánlottuk nekik, hogy nagyon szívesen elvisszük a vándorkiállítást egy hétre hozzájuk. Most már a vármegyék nagy részét bejárta a tárlat, 21 városban tekinthették meg többek között miskolci, gyöngyösi, szécsényi, karcagi, celldömölki, győri iskolák diákjai, számításaink szerint közel hétezren, az utolsó alkalmak pedig Budapesten lesznek.
Gondolkoznak-e azon, hogy szépirodalmi, képzőművészeti vagy más kulturális alkotásokkal egészítsék ki a természeti és épített környezet bemutatására választott helyszíneket megjelenítő projektjüket?
Többféle vándorkiállításban is gondolkozunk. Az egyik konkrét tervünk a hungarikumokat bemutató vándorkiállítás, erről az Agrárminisztériummal egyeztetünk jelenleg is, így reményeink szerint egy hungarikumokat bemutató vándorkiállítást is útjára tudunk indítani. Nemrég ért véget a fotópályázatunk, amely a Kárpát-medence különböző népi hagyományait mutatja be. Erre a fotópályázatra is számos szép kép érkezett, és abban is gondolkozunk, hogy a néphagyományainkat bemutató fotókból is összeállítanánk egy hasonló vándorkiállítást. Igazából rengeteg ötletünk van és ezek megvalósítása főleg anyagi akadályokba ütközik, ezért is vagyunk hálásak a Nemzeti Kulturális Alapnak. Amennyiben tudunk forrást szerezni, akkor a képzőművészeti jellegű vándorkiállításra is nyitottak vagyunk.
Mennyiben segíti munkájukat a Nemzeti Kulturális Alap támogatása?
Ez a vándorkiállítás az első olyan projektünk, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap támogat. Ha ezt a támogatást nem kapjuk meg, akkor nem tudtuk volna ilyen sok helyszínre elvinni a tárlatot, és nem jutottunk volna el intézményenként több száz, összesen sok ezer diákhoz. Bízunk benne, hogy a későbbiekben is lesz olyan projektünk, aminek a finanszírozásában tud segíteni a Nemzeti Kulturális Alap.Figyeljük a pályázati kiírásokat rendszeresen.