Az egri Bródy Sándor Megyei és Városi Könyvtárban rendezték meg március elején Jót és jól játszani – társasjáték, könyvtár, pedagógia címmel az első hazai szakmai továbbképzést. A társasjátékok tudatos használatáról és alkalmazásáról szóló szakmai napot nagy érdeklődés övezte, s az ország különböző területeiről hetven könyvtáros, pedagógus és muzeológus vett részt a rendezvényen, melyet a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósítottak meg.
A szakmai napot a Bródy könyvtár munkatársai, Szabó Eszter és Szécsényi Orsolya szervezte, akik saját készítésű társasjátékokat is fejlesztenek. A társasjátékok használatával kapcsolatos kérdéseinkre Szécsényi Orsolya válaszolt.
Miért Tekintik szívügyüknek a társasjátékok kitalálását és pedagógiai használatát?
A Nemzeti Kulturális Alap által támogatott társasjáték szakmai napot Szabó Eszter könyvtáros kolléganőmmel együtt szerveztük. Mind a kettőnk életében vissza-visszatért a játék valamilyen formában: legyen az drámajáték, múzeumi és könyvtári foglalkozás vagy saját készítésű társasjáték.
Az általunk – kötelező olvasmányhoz – készített társasjátékok könyvtári foglalkozás keretében történő feldolgozásáról csupa pozitív visszajelzést kaptunk a diákoktól és a pedagógusoktól. Természetesen változtattunk a társasjáték szabályán, hozzátettünk mozgásos feladatokat. Így az évek alatt valóban szívügyünk lett, hogy minél jobban tudjuk segíteni a pedagógusok munkáját egy ilyen játékkal. A könyvtári környezet, egy jó hangulatú foglalkozás, a sikeres tudásátadás azokat a diákokat is megérinti, akik esetleg el sem olvasták a kötelező irodalmat, de odafigyelve a foglalkozáson mégis tudnak válaszolni a játék során feltett kérdésekre és még nagyobb lelkesedéssel vesznek részt a csapatmunkában.
Könyvtárunk JátékTár gyűjteménye ugyanakkor lehetőséget ad iskolás csoportoknak, hogy megismerkedjenek a ma oly népszerű társasjátékokkal. Ezen alkalmak során együtt játszunk a gyerekekkel, megteremtve egy kellemes, az iskolai terhek alól felszabadult légkört. Vannak olyan diákok, akik ismerve egy-egy játékot segítenek a szabályok elsajátításában, megerősítve a tőlünk elhangzottakat. Jó érzés, amikor rácsodálkoznak, hogy milyen jó a könyvtárban, mennyi lehetőséget kínál intézményünk.
Milyen olvasásnépszerűsítő, ismeretterjesztő rendezvényeket tartanak a Bródy Sándor Könyvtárban?
A Bródy Sándor Könyvtár települési és vármegyei feladatokat ellátó nyilvános könyvtár, mindenki számára nyitott közösségi tér. Eger és Heves Vármegye meghatározó kulturális intézménye. Könyvtárunk a hagyományos könyvtári feladatain túl kiemelt figyelmet fordít a kreatív olvasásnépszerűsítő, ismeretterjesztő rendezvények és nem hagyományos könyvtári programok megszervezésére, ugyanakkor törekszünk élményszerű, különleges és interaktív könyvtári szolgáltatásokat kínálni a lehető legszélesebb célcsoport számára.
Kisebbeknek és szüleiknek a Ciróka mondókázós kört, a Bébillér családi mesekört és a csecsemőszínházi előadásokat a Harlekin Bábszínházzal közösen. Az általános és középiskolás korosztálynak számos témában kínálunk könyvtári foglalkozásokat. Nagy sikernek örvend A Sztori országos és határon túli olvasásnépszerűsítő játékunk, melyre idén több mint száz csapat jelentkezett.
A felnőtt korosztály számára számos kötetbemutatót, ismeretterjesztő előadást kínálunk az év során. Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemmel több előadássorozatot indítottunk magyar nyelv, irodalom és történelem témában. A Bükki Nemzeti Park Igazgatóságával közösen pedig természetvédelmi témák kerülnek górcső alá. A Gajdos Zenekarral együtt „Velünk élő népzenénk” címmel ismeretterjesztő népzenei előadásokat és koncertet szervezünk. A hagyományőrző Budai 2-ik Honvédzászlóaljjal közösen emlékezünk meg minden évben a Kápolnai csata emléknapjáról.
Mekkora igény mutatkozik a társasjátékok kölcsönzésére?
Könyvtárunkban 2022-ben indult el a társasjáték-kölcsönzés a Bródy Játéktár kialakításával. Szolgáltatásunkhoz számtalan könyvtári programot szerveztünk megszólítva minden korosztályt. Társasjátékainkkal nemcsak a könyvtár falain belül, hanem kívül is, Eger több helyszínén is találkozhattak az érdeklődők. Jelenleg a Központi könyvtárunkban 225 db, gyermekkönyvtárunkban 290 db társasjáték közül választhatnak látogatóink. Hamarosan a fiókkönyvtárainkban is elérhetővé válik ez a szolgáltatásunk. A társasjátékok iránt hatalmas az érdeklődés, így kínálatunk folyamatosan bővül: olvasói igények alapján, illetve az új megjelenéseket is megvásároljuk. Vannak olyan könyvtárhasználók, akik rendszeresen kölcsönöznek és próbálnak ki játékokat családjuk körében. Vannak, akik helyben játszanak a könyvtárban, és vannak olyanok is, akik azért kölcsönöznek, hogy könnyebben el tudják dönteni: megvásárolják-e az adott játékot. Az Egri Társasjáték Klub tagjai könyvtárunkban tartják az összejöveteleiket, ők minden alkalommal kölcsönöznek a Bródy JátékTár kínálatából. Az állományunkban megtalálható játékokat a könyvtári foglalkozásainkhoz is használjuk. A foglalkozásokon résztvevő diákok, pedagógusok szívesen váltanak Bródy JátékTár tagságot, és kölcsönöznek különböző társasjátékokat.
Mire taníthatnak a társasjátékok?
Ha belegondolunk abba, hogy miért ülünk le játszani, akkor erre az a válaszunk többnyire, hogy mert játszani szeretnénk. Nem törekszünk arra a játék folyamán, hogy konkrétan megtanuljunk valamit, pedig a tanulási folyamat és a fejlődés rejtetten benne van minden játékban.
A jó társasjátéknak számos előnye van: biztosan megtanít, hogyan kell csapatban gondolkodni és együtt dolgozni. Legyen logikai, stratégiai, ügyességi vagy bármilyen más, kitűnő szórakozást nyújt, és aktív közösségi élményt ad. A jó versenyszellem, az odafigyelés magunkra, a társakra és az ellenfélre, az intenzív agymunka – mind-mind tanulható a társasjáték segítségével.
A társasjátékok fejlesztik a szociális képességeinket: hogyan kommunikálunk a társainkkal, megtanuljuk, hogy hogyan fejlődünk a játékok által mi magunk. A kognitív képességeink is fejlődnek a játékok által. Ezek lehetnek a matematikai, logikai, stratégiai és elemzési készségek.
Mit jelent a társasjáték-pedagógia?
A társasjáték-pedagógia a társasjátékokkal kapcsolatos pedagógiai lehetőségekkel foglalkozik. Ma Magyarországon két nevet mindenképpen meg kell említeni ezzel kapcsolatban: Lencse Máté játéktervező, pedagógus és Jesztl József szociálpedagógus nevét. Ők azok, akik ezzel évek óta behatóan foglalkoznak, rengeteg tapasztalatot gyűjtöttek össze, amelyeket előadásokon, workshopokon, könyvekben, sőt játékokon keresztül adnak át.
A társasjáték-pedagógia segít nekünk azokat a módszereket, eszközöket számba venni, amelyeket akkor használunk, amikor a társasjátékokat hívjuk segítségül a pedagógiai vagy könyvtári munkánk során. Pedagógusként, könyvtárosként az a feladatunk, hogy biztosítsuk a különféle játékokat – erre is kiváló a Bródy könyvtárban a JátékTár – és ajánljunk a diákok számára. Érdemes játékosként is részt venni a folyamatban, és nem direkt irányítva, de motiválva, és viselkedésünkkel példát mutatva alakítani a játékot, az adott szituációt. Fontos, hogy a játékpedagógiával foglalkozó szakember sokféle játékot, játékmechanizmust ismerjen, és többféle játékélménye legyen.
Milyen iskolai feladatokhoz kapcsolhatók társasjátékok és hogyan?
A társasjátékok remekül kiegészíthetik az iskolában tanultakat, egy-egy részfeladathoz kiválóan kapcsolhatók. Nem is gondolnánk, de a társasjátékok megtanítanak minket tanulni is. Gondoljunk csak arra, hogy fejleszti a rövid távú emlékezetünket, segíti a szabályértésünket és ezáltal a szövegértésünket. A felolvasott vagy elolvasott szabályból ki kell szűrnünk a lényeget.
Egy egyszerű kockajátékkal gyakorolhatjuk a fejben számolást, a tangram játékkal pedig a térbeni tájékozódást segítjük.
Hogy látják, a könyvtári foglalkozások mellett egyes tantárgyak tanításába is beépíthetők-e a társasjátékok?
Erre a kérdésre abszolút igen a válaszunk. Néhány éve a KönyvtárMozi című országos programhoz kapcsolódva Molnár Ferenc A Pál utcai fiúk című regényéhez készült egy könyvtári társasjáték. Akkor nem gondoltuk, de ma már nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy egy ilyen olvasás- és élményalapú társasjáték kiválóan kiegészíti az irodalomórán tanultakat. Mind a pedagógusok, mind a diákok nagyon szeretnek játszani, így ez a forma sokkal közelebb hozza őket a regényhez, majd ennek sikerén felbuzdulva az Egri csillagokhoz is megjelentettünk egy hasonló játékot. A tapasztalatok alapján olyankor kérik a foglalkozásokat a pedagógusok, amikor elkezdik a regényt feldolgozni, vagy éppen dolgozat előtt állnak, így még egy kicsit segíthetnek a tudás elmélyítésében. Bár sokszor előfordul, hogy ajándékként kapja az osztály, megkoronázásaként a kötelező irodalom feldolgozásának. Mivel a társasjátékos könyvtári foglalkozások egy bevezető előadással, beszélgetéssel indulnak a kötelező olvasmányról, így azt a kisdiákot, aki nem annyira szeret olvasni, de imád játszani, kérdéseket megválaszolni, ez a forma mindenképpen sarkallhatja a tudás megszerzésére, és a sikerélmények után talán szívesebben veszi kezébe a könyvet.
A nagy sikerre való tekintettel A Pál utcai fiúk és az Egri csillagok társasjátékok után az 1848/49-es forradalom és szabadságharc eseményeit, valamint Petőfi Sándor: János vitéz című művét feldolgozó játék is készült.
Mennyire tartják eredményesnek a szakmai nap megvalósítását, és milyen visszajelzéseket kaptak a szakmai nap résztvevőitől?
A “Jól és jót játszani!” elnevezésű szakmai programunkra hatalmas volt az érdeklődés. Azt gondoltuk, hogy a társasjáték egy nagyon jó téma, de nem gondoltunk, hogy ilyen sok kollégát érdekel. A létszám így két munkanap alatt betelt, s végül 70 főt tudtunk fogadni az egri továbbképzésen.
A résztvevőktől a helyszínen szóban, de utólag egy elégedettségmérés keretében is kaptunk visszajelzéseket, és csak pozitívokat. Ezek értelmében folytatni kívánjuk ezt a megkezdett utat: még több ilyen témájú továbbképzést tervezünk, természetesen a társasjátékkal a fókuszban, a játékhoz kapcsolva, de más témában, más előadókkal. Visszajelzést kértünk arról is, hogy milyen témákat és előadókat hívjunk legközelebb. Így megerősítést nyertünk abban, hogy érdemes beszélni a könyvtárakban létrejövő társasjáték klubokról, a korosztályoknak ajánlható társasjátékokról és a nagy létszámban játszható társasjáték-készítés fortélyairól.
Mennyiben segíti a Bródy Sándor Könyvtár munkáját a Nemzeti Kulturális Alap támogatása?
A Nemzeti Kulturális Alap támogatása révén olyan előadókat hívhattunk meg, akik a témában a legjobbak, így a tudásátadás első kézből valósulhatott meg. A támogatás azt is lehetővé tette, hogy a résztvevőknek nem kellett részvételi díjat fizetniük. Köszönjük ezt a Nemzeti Kulturális Alapnak!
Nyitókép: illusztráció