Az eddigieknél kísérletezőbb munkamódszerrel készíti Fátyol Viola fotóművész a Titokzatos Anya című fotósorozatot, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készít. Mint elmesélte, a család közössége régóta foglalkoztatja, a munka eredménye pedig egészében 2025-ben egy cseh galériában lesz látható.
Miért éppen ez a tematika ragadta meg a figyelmét?
A család, mint viszonyrendszer és mint az emberi közösségek legkisebb egysége, régóta foglalkoztat. Ezt az érdeklődést csak megerősítette a saját anyaságom élménye, így természetszerűen fordultam az anyává, szülővé válás mindent átalakító tapasztalata felé.
Hogyan illeszkedik ez a tematika a munkásságába?
A tematika régóta adott, a személyes élmények felől közelítek a művészet felé és fordítva. A megszületés csodája felett érzett öröm megjelent az Én fiam sorozatban (2019-2020), a 204 című munkában (2019-2020) pedig a koraszülés élményét dolgoztam fel, az anyai és gyermeki küzdelmet az életért és a kapcsolódásért. A most készülő új képek az anyaságnak egy másik aspektusával foglalkoznak, megjelenik bennük az anyai bizonytalanság, szorongás, az új, anyai testtől való elidegenedés, az ismeretlentől való félelem, és ennek a félelemnek az elfogadása is. Az új identitás – az anyává válás – megteremtése humorral is át van itatva, most ez is megjelenik a munka egyik-másik részletében.
Mikor láthatjuk a projekt eredményét?
2025 tavaszán a cseh Galerie Klatovy/Klenová-ban egy önálló kiállításon szerepel majd a teljes Titokzatos Anya című sorozat, régebbi munkákkal is kiegészülve. Addig pedig részleteiben remélhetőleg máshol is látható lesz majd.
Hol tart jelenleg a projekt megvalósítása?
A munka során sokfajta képtípussal dolgozom, a megrendezett képektől a kép és a festmény határán billegő kollázsokig. Jobbára az otthon keretei között készülnek a képek, a kisgyerekes élethelyzetből is fakadóan azonban beszűkülnek a térbeli és időbeli lehetőségek. Ezek a keretek új, kicsit magányosabb, de gyakran kísérletezőbb munkamódszereket szülnek.
Nyitókép: Bielik István