Carnival of the Bassoons


Oláh Dezső zenei munkásságát, a Carnival of The Bassons című zenemű felvételét és a CD megjelenését a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

Oláh Dezső és a The Budapest Bassoon Trio

Oláh Dezső dzsesszzongorista legújabb lemezét hallgatva, pontosan érzékelni lehet azt az utat, amelyet az előadó bejárt a klasszikus muzsika és a dzsessz ötvözéséig a zene világában, míg eljutott a Carnival of the Bassoons című lemezig, melyet a The Budapest Bassoon Trióval adott ki.

Oláh Dezső zenészcsaládba született, aminek minden előnyét biztosította édesapja, édesanyja, akik mindenben támogatták, és nagymamája is, aki minden vizsgáján, versenyén személyes jelenlétével biztatta lelkierőt adva unokájának. Mindemellett Oláh Dezső maga is keményen dolgozott azon, hogy ezt az előnyt használni tudja, s kibontakoztathassa tehetségét. Már gyerekként zenésznek készült, klarinétos szeretett volna lenni, követve édesapját, aki szerinte „Európa vagy talán az egész világ legjobb cigány klarinétosa”. Természetesen lehet elfogult az előadóművész édesapja irányában, de az is megállapítható, hogy nemcsak nagyszerű klarinétos, hanem különleges érzékű pedagógus is édesapja, aki nem irányítgatta a maga elképzelései szerint tehetséges gyermekét, hanem zenét hallgatott vele, sokat, melyek kiválasztásával mutathatta be az általa preferált zenei világot, és gyermeke választására, hogy klarinétos szeretne lenni, azt tanácsolta, hogy akkor tanuljon meg nagyon jól zongorázni. Oláh Dezső megfogadta a tanácsot, de ahogy az már lenni szokott mindeközben felfedezte és megtalálta saját útját, és minden körülmények között kiállt és harcolt azért, hogy megvalósíthassa elképzeléseit. Egyrészt zongorista maradt-lett, másrészt összhangzattan tanulmányainak és Frank Oszkár összhangzattan-tanárának hatására rájött arra, hogy nem interpretálni szeretné a már megírt zenedarabokat, hanem maga is hangszereléssel és zeneszerzéssel kezdett foglalkozni.

A klasszikus zenei tanulmányok mellett talált rá a dzesszzenére, és eleinte családja előtt is titkolta a zeneakadémiai tanulmányai mellett kialakuló dzsessz iránti rajongását. A család ereje ezen a váltáson is átsegítette, a klasszikus zenei tanulmányok nem múltak el nyomtalanul, zeneszerzői tevékenységét át meg átszövik a klasszikus zene és a dzsessz találkozási lehetőségei, amelyek egyedi világot jelenítenek meg zeneszerzői és előadói pályafutásában.

Számtalan zenei verseny díjazottja előadóként és zeneszerzőként is, ráadásul ő volt az első dzsesszzenész, akit 2009-ben Junior Príma Díjjal jutalmaztak, amire nemcsak személyes okból, de a dzsessz elismeréseként is büszke. 2016-ban Lakatos Ablakos Dezső jazz-előadóművészeti ösztöndíjban, 2021-ben Kodály Zoltán Zenei Alkotói Ösztöndíjban részesült.

Zeneszerzői és előadói munkásságán kívül több iskolában is tanít zongorát, dzsesszongorát, improvizációs gyakorlatokat, kamarazenét, zeneirodalmat és zeneelméletet, szolfézst és biztosak lehetünk benne, mindenhol a zene szeretetét adja át tudása mellett tanítványainak.

Legújabb lemezét, a saját szerzemény Carnival of The Bassons címűt a The Budapest Bassoon Trióval vette fel. A Budapest Fagott Triót Mohai Bálint hívta életre Bánfi József és Tüske Aladár fagottművészekkel 2018-ban. Mindhárman a Magyar Állami Operaház művészei, akik a fagott-repertoár szélesítését, valamint a dzsessz és a komolyzene ötvözési lehetőségeit tekintik missziójuknak, s tevékenységük sikerét bizonyítja, hogy több zeneszerzőt is új fagott művek komponálására inspiráltak. Közéjük tartozik Oláh Dezső is, akivel 2020-ban adták elő először a BMC-ben a Fagottok farsangja című Oláh Dezső kompozíciót.

Mostanra ez a darab CD-lemezen is megjelent, s meghallgatva megérthetjük, mit is értenek a fagottművészek és a zeneszerző-zongorista a dzsessz és a komolyzene ötvözésén: a klasszikus zenei hangszerelés, valamint a szólózongora és a fagott harmóniája kielégíthetik a klasszikus zene és a dzsessz rajongóit is. Talán bátorságnak tűnik ez a formáció, melyből mindenféle ritmushangszer hiányzik, mégis szembetűnő az a ritmusvilág, melyet a különböző karakterek megjelenítésében a zongorajáték erőteljes ritmikája és a hangszerek párbeszéde, egymásra rezonálása jelenít meg. A kacsák, és beszélgetésük a békákról, a szamarak és diskurzusuk a lovakról, a csigák és eszmecseréjük a moszkitókról pontosan megkomponált és felépített kompozíciója kihasználja és nagyszerűen jeleníti meg a hangszerek közös harmóniájának megszólalási lehetőségeit. A zongorajáték erőteljes dzsesszhangzása néha az improvizáció érzetét kelti. Az egyszerű zenehallgató képzeletében talán nem véletlenül merül fel SaintSaëns Állatok farsangja vagy Muszorgszkij Egy kiállítás képei című zongoradarabja a lemez hallgatása közben, és bár mindkettő kiemelkedő és rendkívül népszerű zenemű az Oláh Dezső kompozíció méltán emelkedik melléjük minőségében és emelkedhet népszerűségében is. Igazi zenei öröm szembesülni azzal, hogy a fagott nemcsak szimfonikus zenekarban találja meg a helyét, hanem szólóhangszerként egy szólózongorával zenekari élményt tud kelteni a hallgatóban. A lemezt nem lehet csak egyszer meghallgatni, mindannyiszor újrakezdésre inspirál, és még azokat is elvarázsolhatja, akik csak most kezdenek ismerkedni ezzel a zenei világgal.

Oláh Dezső & The Budapest Bassoon TrioCarnival of the Bassoons

The Budapest Bassoon Trio: Mohai Bálint, Bánfi József és Tüske Aladár

℗ 2022 Papital Records

Producer: Emad Pasandideh

Music Director: Balint Mohai

Music Director: Dezső Oláh

Mastering Engineer: Sándor Árok

Music Publisher: Copyright Control

A CD letölthető innen: https://songwhip.com/balintmohai/dezs%C5%91-ol%C3%A1h-and-the-budapest-bassoon-trio-carnival-of-the-bassoons