Zip-Scene Kutatói Konferencia


November 10-12. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Innovációs Központ 2022-ben negyedik alkalommal rendezi meg Budapesten a konferenciát, amelynek szervezését és lebonyolítását a Nemzeti Kulturális Alap támogatja.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Innovációs Központja az Interakció és immerzió Hubban a metaverzum-szerű környezetek tervezési hiányosságait vizsgálja, és olyan prototípusok létrehozására törekszik, amelyek jótékony hatással lehetnek a mentális egészségre és a mindennapi éltre. Olyan fejlesztési projekteket valósítanak meg, amelyek célja annak megismerése, hogyan lehet a virtuális valóságban pihentető környeztek prototípusait létrehozni. A hub célja széleskörű tudományos kutatás folytatása, amely alapján jövőorientált tervezési megoldások dolgozhatók ki a technológiai fejlesztésekhez.

A Zip-Scene kutatói konferencia témáját a szervezők így fogalmazták meg:

A Holofedélzettől a Metaverzumig: Interaktív spekulatív narratívák. Online, vegyes valóság, összetett kérdéseket képviselő előadóművészeti projektek, amelyek a személyes egészséggel foglalkoznak és a jövőről spekulálnak.

Hogy mi is, és hogyan működik a metaverzum, azt még nem lehet tudni pontosan, de az eddigi ismereteket felhasználva már a pszichikai egészségre gyakorolt hatását igyekeznek körül járni, megfogalmazni. A metaverzum egyes alkotóelemeit meg lehet már nevezni, de azt még nm tudni, hogy milyen egésszé álnak össze a ma ismert alkotóelemek, mint ahogy az internet elterjedése előtt sem lehetett látni, hogyan fog működni az online világ.

A metaverzumot alkotó technológiák közé tartozik jelenleg az AR, azaz a kiterjesztett valóság, valamint a VR, azaz a virtuális valóság, melyek leginkább online játékokban érhetők tetten.

Amit nagyjából el lehet mondani a metaverzumról, az a következő: állandó a létezése, akkor is létezik, ha senki nincs bejelentkezve, tehát a felhasználóktól független valóság, és valós időben tapasztalható meg. A felhasználók száma nincs korlátozva, mind külön entitások. A metaverzum összeköti a digitális és fizikai teret, önállóan működő gazdasággal rendelkezik, amelynek valóságos megjelenési formájában a termékek valódi értéket képviselnek.

A konferencián olyan előadások lesznek, melyeknél a metaverzumhoz kapcsolódó fejlesztések lehetőségeit járják körül például a COVID-19 járvány idején kialakított színházi előadások metatérben való megjelenítése, hogy milyen metatereket lehet kialakítani a jövőben, milyen történetmesélési módokat lehet kialakítani a metaverzumban, használható-e a metaverzum pszichés zavarok, kezelésében, használható-e a VR orvos-beteg kapcsolatban?

A konferencia témái:

  • Interaktív történetmesélési módszerek és szerző
  • Videójátékok
  • A virtuális valóság élményei és filmek
  • Kiterjesztett valóság az interaktív történetmesélésben
  • Interaktív előadóművészeti gyakorlatok
  • Interaktív múzeumok és archívumok
  • Magával ragadó környezetek (médiarégészet és fenomenológiai megközelítés)
  • Különleges pálya: Metaverzumhoz kapcsolódó kutatás
  • Speciális pálya: Interaktív történetmesélés a fizikai és mentális egészségügyben (esettanulmányok és kutatás)

A konferencia megszólítja a tudományos kutatókat, játékszakembereket, programozókat, művészeket, tudósokat és szakembereket az előadóművészet és játéktudomány területéről, valamint interaktív történetmesélőket, élménytervezőket, narratív tervezőket, VR-szakembereket, filozófusokat és másokat, akik a konferencia témáival foglalkoznak. A konferencia célja, hogy összehozza a feltörekvő tudósokat, szakembereket és alkotókat egy olyan közös platform létrehozása érdekében, amely segíti az egyéneket az ilyen típusú produkciók megértésében és fejlesztésében.

A konferencia főszervezője Bakk Ágnes Karolina az egyetem kutatója, a következőket mondta:

“Fontosnak tartom, hogy a Zip-Scene közönsége egyszerre minél több szempontból ismerhessen meg komplex témákat és társadalmi problémákat. Minden befogadó elsősorban az őt érintő kérdésekkel tud mélyrehatóbban foglalkozni, ez természetes – ám a világ aktuális, igen sokrétű problémáinak megértéséhez hasznos, ha nem csak egyetlen aspektusukra világítunk rá, hanem minél interaktívabb módon, minél alaposabban próbáljuk meg körbejárni őket. Szuper eszköze ennek a VR technológia is, de az egyéb interaktív digitális narratívák, mint a videojátékok, AR-alkalmazások is sokat segíthetnek, ha megfelelő körültekintéssel fejlesztették őket”

Foto: octogon.hu